Някои търговци умишлено заблуждават с некоректно изписване в левове и евро

Вече няколко седмици част от търговските вериги и някои по-малки търговци изписват върху етикетите на всяка стока две цени - в левове и в евро.

Потребителите се опитват да свикват с новата реалност, но често се случва да изпадат в заблуждение и да решават да купят даден продукт, подведени от по-ниската цена в евро. Едва на касата те разбират, че това всъщност не е промоция, а сумата, която трябва да платят за съответната стока, е двойно по-висока.

Засега инициативата на търговците за представяне на етикетите с две цени е напълно доброволна. От началото на август обаче изписването на цените в двете валути ще стане задължително и ще приключи 12 месеца след датата на въвеждане на еврото. На 8 юли се очаква Съветът на ЕС за покани официално България да влезе в еврозоната от 1 януари 2026 г.

Затова е добре търговците още отсега да изгладят недоразуменията и различните практики за двойно изписване на цените, а контролните органи да обърнат сериозно внимание.

Например някои търговци първо изписват цените в левове, а под тях - в евро. Други правят точно обратното и това обърква потребителите.

Една от търговските вериги изписва върху етикетите по шандовете знаците за евро и в левове със съвсем миниатюрни букви до иначе едрите цифри на двете цени. Така потребителите, особено възрастните хора с по-отслабено зрение, масово влизат в капана и посягат към стоката, мислейки, че я купуват на изгодна промоционална цена.

Доскоро една от търговските вериги изписваше цената в евро в червено - цвета, характерен за намаленията, и също по този начин, умишлено или не, заблуждаваше клиентите си.

Голямо объркване настава, когато дадена стока е в промоция. Тогава на етикета се изписват общо четири цени. Две от тях са в лева - старата и новата цена, като старата е зачертана, а другите две са в евро, същото едната от тях - зачертана. Това изисква повишено внимание от страна на потребителя, за да схване коя всъщност е актуалната цена, която ще чукне търговецът на касата.

В някои магазини за мода от години има практика върху етикетите на облеклата да се изписват цени в различни валути - не само в левове и евро, но също в британски лири, полски злоти, румънски леи, чешки крони... На тези етикети цена в левове не отговаря на на тази в евро по официалния курс 1.95583, по който от 1 януари ще бъдат превалутирани всички сметки. Обикновено цената в евро на тези етикети е завишена с едно-две евро. 

Това също може да е заблуждаващо за клиентите. В момента изписването на цени в различни валути на етикети не е законово нарушение, но от началото на август тези търговци трябва да сменят етикетите си и да поставят нови, които отговарят на изискванията на Закона за въвеждане на еврото.

Председателят на КЗП Мария Филипова вече коментира, че няма да приема сегашната практика с показване на цени с няколко валути и ще я счита като заблуждаваща потребителите. По този повод инспекторите на комисията обикалят търговските обекти, за да дадат инструкции. 

КЗП ОЧАКВА СИГНАЛИ

Както вече посочихме, инициативата за по-ранна подготовка на населението за предстоящата промяна в националната валута е напълно доброволна и в момента КЗП дори не може да санкционира търговци, които умишлено заблуждават потребителите при изписването на цените. 

От КЗП обявиха, че получават много сигнали, постъпващи при тях чрез електронната форма на сайта им и на горещия телефон 0700 111 22.

Затова от комисията препоръчват на всички търговци, когато обозначават двойно цените към този момент да изписват наименованията на валутите „лев“ и „евро“ с такъв размер на шрифта и оформени по такъв начин, че да са ясно видими и разбираеми за потребителите. По този начин ще се избегнат всякакви съмнения относно стойността, която се дължи на касата.

Превалутирането трябва да е коректно, съобразено с фиксирания курс 1.95583 лв. за 1 евро. Всяко разминаване може да се приеме като подвеждащо и води до други последствия, предупреждават от КЗП. И напомнят, че съгласно изискванията за обозначаване на цените, същите следва да бъдат ясни, четливи и недвусмислени, така че да не въвеждат в заблуда потребителите.

Оставете коментар

Plain text

  • Не са разрешени HTML тагове.
  • Адресите на уеб-страници и имейл адресите автоматично се конвертират в хипервръзки.
  • Линиите и параграфите се прекъсват автоматично.